sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Huolestuttavaa IT-ulkoistamista

Tekniikka&Talous: Pron Rinne tylynä Elisan ulkoistuksista: Työtä teetetään Intiassa riistotyövoimalla

Oma kommenttini: Tästä ei hyvää seuraa kuluttajankaan näkökulmasta. IT-palveluita siis ulkoistetaan Intiaan. Minulla on omakohtaista kokemusta intialaisen call-centerin palveluksista. Tarvitsin tuonnoin tukea uuden kirjoittimen ongelmaan. Otin yhteyttä valmistajan asiakaspalveluun, joka osoittautui Intiaan ulkoistetuksi. Palvelu oli nopeaa ja äärimmäisen, melkein matelevan kohteliasta. Mutta myös totaalisen hyödytöntä. Eivät ymmärtäneet, tienneet eivätkä osanneet yhtään mitään itse ongelmasta (ratkaisin lopuksi itse).

No, mitäs olemme menneet valittamaan operaattoreiden pitkistä vasteajoista. Käyköhän nyt sitten seuraavasti? Ennen sai jonottaa loputtomiin musiikin tahdissa, mutta lopulta, ainakin joskus sai käyttökelpoisen vastauksen. Tulevaisuudessa saa vissiin nopean vastauksen, joka on täysin kelvoton? Ainakin, jos nuo omat aikaisemmat kokemukset ovat minkäänlainen indikaattori.

Mutta on IT-alalta toimeksiantojen riemuesimerkkejä muitakin. Pläjäyksiä "tietorintamalta" kuten tämä VR:n kiekaisu ja Poliisi lykkää uuden tietojärjestelmänsä käyttöönottoa. Sama toimittaja takana kummassakin. Näyttääkin pahasti siltä, että nykymaailmassa ongelmat yritetään lakaista maton alle etsimällä kilpailutuksella halvin ratkaisu. Laadusta ei enää piitata. Tai ei uskalleta piitata oikeusprosessien pelossa, jos ei valita sitä halvinta tarjousta. Asia, josta näkyy tulleen myös julkisen hallinnon riesa. Asiakaspalvelusta tulee silmänlumetta. Eniten minua hirvittää se, mitä seuraa, jos ja kun pankit hätäilevät marginaaliensa puristuksessa ja alkavat ulkoistaa IT- ja asiakaspalvelujaan. :-(

Eräs ystäväni kertoi vastaavanlaisesta kokemuksesta, kuin kerroin printteristäni, kun lentoyhtiön asiakaspalvelut ulkoistettiin Viroon. "Ystävällisyyttä löytyi muttei aina tietämystä." Lopuksi pääkonttori joutui hoitamaan. Kysyn, missä säästö? Hän myös kertoi vaasalaisesta kansainvälisestä konsernista, joka totesi IT-palveluiden "ulkomaistamisen" Intiaan osoittautuneen suureksi virheeksi. "Ylenpalttista ystävällisyyttä merkillisellä kielenkäytöllä kyllä saa, mutta tietämystä ei ole välttämättä Intian puoleisessa päässä. Toisin sanoen ongelmat eivät ratkea lainkaan, vaan asioiden hoitamiseksi tilataan erillinen palvelu vaasalaiselta liikkeeltä." Kysyn taas, missä säästö? Harkintaa globaalissa maailmassa, if you please.

Lisää esimerkkejä nykyajan ATK-söhellyksistä, Yle uutiset: Käyttäjät 125 miljoonan it-hankkeesta: "Aiemmin meillä oli toimivat järjestelmät".

Seuraan ajan ilmiöitä ilman poliittista kantaa tai omaa väriä eläkkeellä olevana entisenä tutkijana. Itse asiassa olen tehnyt niin koko ammatillisen ikäni ja pitänyt etäisyyttä eri aatesuuntiin. Olen tarkkailija ja kommentoija, en osallistuja luonteeltani. Niin, olkoonkin, että seuraavassa kirjoituksessa on varmaan poliittistakin väriä, tämä Vaasalaisen kaupunginvaltuutettu (vas.) Taina Inkeri Lehdon mielipide Pohjalaisessa 13.2.2014 kyllä osuu ja uppoaa: "Miksi suostumme tekemään kaiken itse?"

Ilkka Virtanen: Olen ennenkin huomannut, että Taina Lehdolla on usein perusjärkeviä mielipiteitä, joihin voi täysin yhtyä. On myös - ennen oli enemmän - tulipalokireitä poliittisen vakaumuksen mukaisia ja poliittisista syistä esitettyjä mielipiteitä, mutta ne ovat sitten toinen juttu.


bitly linkki tähän sivuun http://bit.ly/1awwUj4

Ei kommentteja: